عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

قیمت آهن آلات در ایران توسط عوامل متعددی تعیین می‌شوند که بخشی از آنها قابل‌شناسایی و قابل پیش‌بینی بوده و بخش دیگر غیرقابل پیش‌بینی هستند. در این مقاله به معرفی و توضیح این عوامل پرداخته‌ایم.

در تعیین قیمت محصولات آهنی، عوامل متعددی دخیل هستند. برخی از این عوامل قابل شناسایی و قابل‌پیش‌بینی بوده و سایر عوامل، غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. اگرچه، می‌توانیم تمامی این عوامل را ذیل انواعی دسته‌بندی و معرفی کنیم. آگاهی از این عوامل برای جلوگیری از ضرر و زیان در پروژه‌های صنعتی و عمرانی، بسیار حیاتی است. از این رو، شناخت عوامل موثر بر قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی، برای صنعتگران و سازندگان، کارشناسان بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران و همه مردم، بسیار اهمیت دارد. در ادامه، این عوامل را به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم.

 

عوامل قابل پیش‌بینی

عوامل قابل‌پیش‌بینی شامل نوع محصول، ترکیب شیمیایی و آلیاژ، ابعاد و اندازه، هزینه‌های تولید، برند تولیدکننده، هزینه‌های حمل‌ونقل و انبار و ... است.

اندازه و ضخامت محصول

به دلیل پیچیدگی‌ها و سختی فرایند تولید، ضخامت محصول یکی از ارکان تعیین قیمت مقاطع فولادی است. با کاهش ضخامت، هزینه تولید و در نتیجه قیمت هر کیلوگرم از محصول نیز افزایش پیدا می‌کند.

هزینه حمل‌ونقل

دوری یا نزدیکی مکان مشتری به تولیدکننده یا مرکز پخش، عاملی دیگر در تعیین نرخ آهن آلات است. البته آهن مصرفی در داخل کشور، به‌طور عمده تولید داخل است و هزینه‌های ترابری بین‌الملل، گمرک و انبارداری، وجود ندارد.

برند تولیدکنند

نام و سابقۀ درخشان یک تولیدکننده، می تواند تا حد قابل‌توجهی بر قیمت آهن آلات تاثیرگذار باشد. البته از کیفیت برتر تولیدات یک کارخانه در قیاس با سایر تولیدکنندگان نباید چشم‌پوشی کرد.

آلیاژ و کیفیت

اختلاف گرید و آلیاژ مورد مصرف در کارخانجات با یکدیگر، عامل مهم دیگری در اختلاف قیمت محصولات آهنی است.

 

عوامل غیرقابل پیش‌بینی

در کنار عوامل تعیین قیمت قابل شناسایی، عواملی نیز وجود دارند که به طور معمول قابل پیش‌بینی نیستند. این عوامل به نوبۀ خود به دو گروه قابل شناسایی و غیرقابل شناسایی تقسیم می‌شوند.

عرضه و تقاضا

در تمامی بازارهای مالی، یکی از شروط بنیادین تعیین قیمت، نرخ عرضه و تقاضا است. تشخیص و پیش‌بینی نیاز بازار به فراورده‌های آهنی، برای سیاست‌گذاران صنعت تولید فلزات، بسیار حائز اهمیت است تا از سویی، به علت کمبود محصول در بازار، قیمت این فلز اساسی به طور کاذب افزایش پیدا نکرده و از سوی دیگر، پیشی گرفتن تولید از مصرف، منجر به کاهش ارزش آن و زیان دیدن تولیدکنندگان نگردد.

قیمت روز آهن آلات در جهان

بازارهای جهانی به یکدیگر وابسته هستند. بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت آهن و محصولات آهنی، بر قیمت آهن آلات در ایران نیز تاثیر بگذارد.

نرخ ارز

قیمت ارز و مخصوصا دلار، بر تمامی بازارهای مالی تاثیر خود را می‌گذارد. نوسانات نرخ ارز بدلیل وابسته بودن قیمت‌ها، بر بازار آهن آلات نیز سایه افکنده است.

نرخ تورم

تاثیر متغیرهای اقتصادی مانند تورم، در افزایش قیمت‌ها، امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

هزینه انرژی

از آنجا که صنعت نیازمند انواع حامل‌های انرژی است، افزایش قیمت برق، گاز، بنزین و گازوئیل و ... منجر به افزایش هزینه تولید و در نتیجه، قیمت آهن آلات می‌گردد. البته از آنجا که قیمت انرژی در ایران از طریق بورس تعیین نشده و یارانه نیز به آن تخصیص داده می‌شود (به عبارت دیگر، هزینه انرژی در کشور نسبتاً پایین و ثابت است)، هزینه انرژی در مورد محصولات تولید داخل چندان نگران‌کننده نیست.

عوامل ناشناخته

در کنار این عوامل، شرایط متعدد ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی نیز وجود دارد که می‌تواند بر تعیین قیمت آهن نقش داشته باشد. تمامی مناسبات سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه و جهان، تغییرات اقلیمی و آب و هوا، شرایط جغرافیایی و ترابری، وقوع اتفاقات غیرمترقبه مانند زلزله، سیل، جنگ و ... از این دست عوامل هستند.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.