تفاوت‌های ورق آجدار فابریک و پرسی

تفاوت‌های ورق آجدار فابریک و پرسی

ورق‌های فولادی یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین محصولات فولادی در کشور هستند. این ورق‌ها بسته به روش تولید، آلیاژ به‌کار رفته در آن، شکل ظاهری و ویژگی‌هایی از این قبیل دارای انواع مختلفی هستند. یکی از انواع پرکابرد این ورق‌ها در صنعت، ورق آجدار است. در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها میان ورق آجدار فابریک و پرسی پرداخته‌ایم.

ورق آجدار چیست؟

همان‌طور که از نام این ورق پیداست، علت نام‌گذاری آن، آج‌هایی است که در روی سطح ورق وجود دارد. منظور از آج همان برجستگی‌های روی ورق است. ورق آجدار با عناوین دیگری مانند چکر پلیت، ورق کف‌پوش، گل‌ورق و ورق برجسته نیز در بازار شناخته شده و از سال ۱۸۲۰ میلادی تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این ورق‌ها صرفاً فقط فولادی نیست و از آهن گالوانیزه، آلومینیوم و استیل نیز در تولید آن بهره‌ می‌برند.

آج این ورق‌ها در اشکال مختلفی مانند الماسی، بادامی، عدسی، شطرنجی یا قطره‌ای بسته به نوع سفارش یا ظرفیت تولیدی کارخانه ایجاد می‌شود. وظیفه اصلی این آج‌ها، پیشگیری از لیز خوردن و ایجاد اصطکاک بین ورق و هر چیزی است که روی آن قرار می‌گیرد. ورق آجدار، خود دارای دسته‌بندی است و به دو نوع پرسی و فابریک تقسیم می‌شود.

 

تولید ورق آجدار در ایران

اکثر محصولات تولید شده داخل ایران با فولاد استاندارد St37 بوده، اما ورق‌های استاندارد St52-3 و St44-2 هم برای تولید آن‌ها به کار گرفته می‌شود. تا سال‌های گذشته، تمام ورق‌های آجدار موردنیاز کشور وارداتی بودند، اما در حال حاضر بعضی از کارخانه‌های داخلی مانند فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان نیز در زمینه تولید این محصول فولادی فعالیت می‌کنند. فرایند تولید انواع ورق آجدار با یکدیگر متفاوت بوده که هر یک در ادامه معرفی می‌شود.

روش تولید ورق آجدار پرسی

مبنای تولید ورق‌ پرسی، روش نورد گرم است. برای تولید این نوع ورق آجدار از یک سری دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شود و فرایند تولید پیچیده‌ای ندارد. ابتدا ورق ساده اولیه به روش نورد گرم تولید می‌شود. سپس ورق را نسبت به ابعاد مورد نظر برش می‌دهند. البته ممکن است برش دادن در این مرحله صورت نگیرد و پس از اعمال برجستگی آن را برش دهند.

بعد از مرحله برش، ورق را به درون دستگاه امباسینگ Embossing machine)) هدایت می‌کنند. در این دستگاه ورق ساده دچار پرس شده و برجستگی‌ها روی آن حک می‌شود. بعد از اینکه ورق از دستگاه خارج شد، اجازه می‌دهند تا با محیط هم دما شده و سپس آلودگی‌های روی ورق را می‌زدایند. نهایتاً ورق را جهت افزایش طول عمر، پوشش‌دهی کرده و آن را آماده ارسال می‌کنند.

روش تولید ورق آجدار فابریک

روش تولید ورق فابریک نسبت به روش تولید ورق پرسی به‌روزتر و البته پیچیده‌تر است. تکنولوژی پیشرفته این ورق باعث می‌شود تا از هزینه تولید بیشتری برخودار باشد. ورق آجدار تولید شده به روش فابریک از دو لایه تشکیل شده و فرایند تولید آن دارای دو مرحله اصلی است. در مرحله اول ورق را در کوره‌های مخصوص قرار داده و آن را به دمای مناسب می‌رسانند. سپس در مرحله دوم، لایه آج‌ها به ورق چسبانده می‌شود. این لایه (یعنی همان لایه آج‌ها) طی اتصال به ورق اصلی، موجب آجدار شدن ورق می‌شود. در آخر ورق را پوشش داده و بسته‌بندی می‌کنند.

 

تفاوت‌های ورق آجدار فابریک و ورق آجدار پرسی

وجود تفاوت در روش تولید دو نوع ورق آجدار سبب می‌شود تا این ورق‌ها در شاخصه‌هایی مثل شکل ظاهری، ضخامت و وزن، خواص مکانیکی و محل کاربرد، با هم تفاوت داشته باشند. در ادامه با این تفاوت‌ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت در شکل ظاهری

در روش پرسی به دلیل اینکه ورق‌های پرسی برای آجدار شدن در دستگاه امباسینگ دچار پرس می‌شوند، سمت دیگر ورق دارای فرورفتگی خواهد بود. درحالی‌که در روش فابریک به دلیل اینکه دو لایه به همدیگر می‌چسبند یک سمت ورق دارای آج بوده و سمت دیگر صاف و صیقلی است. همچنین ورق‌های پرسی دارای تنوع ابعادی بیشتری نسبت به ورق‌های فابریک هستند.

تفاوت در ضخامت و وزن

باتوجه به روش تولید ورق آجدار فابریکی، این ورق به سبب به هم چسبیدن دو ورق، دارای ضخامت بیشتری نسبت به ورق آجدار پرسی است. بالطبع، ورق‌ فابریک نسبت به ورق پرسی وزن بیشتری نیز دارد.

تفاوت در خواص مکانیکی

ورق‌های فابریک مقاومت مکانیکی بالاتری نسبت به ورق پرسی دارد و از استحکام کششی و فشاری، مقاومت به ضربه، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، استحکام در برابر خستگی و مقاومت حرارتی بیشتری برخوردار است. این ویژگی‌ها از ضخامت بیشتر آن نسبت به ورق پرسی نشات می‌گیرد. از طرفی کم بودن ضخامت ورق پرسی باعث می‌شود که از انعطاف بیشتری برخوردار باشد. همین امر سبب می‌شود تا شکل دادن ورق پرسی آسان‌تر از ورق فابریک باشد. قابلیت جوشکاری در هر دوی این ورق‌ها مناسب است. در کل طول عمر ورق‌های فابریک بیشتر است و همین ویژگی‌های مثبت باعث می‌شود تا از قیمت بالاتری نیز برخوردار باشد.

تفاوت در محل کاربرد

ورق‌های پرسی به‌واسطه وزن سبک‌شان در مواردی که نیازمند وزن کم هستند، مانند نمای ساختمان‌ها، به‌کارگیری می‌شوند. اما ورق‌های فابریک به دلیل مقاومت بیشتر، در مواردی که بیشتر در معرض نیرو و فشار قرار می‌گیرند، کاربرد دارد. از جمله محل‌های استفاده ورق آجدار فابریکی می‌توان به سطح پل‌های هوایی عبار پیاده، لبه سکوی ایستگاه مترو، ساخت پله‌های اضطراری، کفی ماشین‌های باری چون تریلی، یدک‌کش، کامیونت و وانت و ساخت سطوح شیب‌دار به خصوص در کارخانه‌ها و مناطق صنعتی اشاره کرد.

 

کدام نوع ورق آجدار را انتخاب کنیم؟

با توجه به توضیحات ارائه شده درباره خواص و مثال‌هایی از کاربرد هر نوع ورق آجدار، می‌توان متوجه شد که انتخاب نوع ورق آجدار، به مولفه‌هایی مانند محل استفاده، میزان فشار ثابت (استحکام ورق و چسبندگی آج‌ها) یا دوره‌ای (مقاومت در برابر خستگی) واردشده بر ورق آجدار، امکان شکل‌دهی و خمکاری ورق، وضعیت جوی، دما و رطوبت محیط و ... بستگی دارد. برای مشورت و دریافت راهنمایی تخصصی، می‌توانید با مشاوران فروش بازرگانی فرداد فولاد خراسان تماس حاصل نمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.