کاربرد ورق آهن در ساختمان

کاربرد ورق آهن در ساختمان

از میان محصولات و مقاطع فلزی مورد کاربرد در صنعت ساختمان‌سازی، شاید کمترین اشاره به نقش ورق‌ها شده باشد. ورق‌های فلزی و مخصوصاً ورق فولادی، به طور مستقیم و غیرمستقیم (در ساخت مقاطع و سایر محصولات) در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. در این مقاله به نقش ورق‌ها در ساختمان‌سازی اشاره شده است.

ورق چیست؟

ورق‌ها سطوح صافی هستند که از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. از جمله این ورق‌ها می‌توان به ورق‌های فلزی اشاره کرد. ورق‌های فلزی دارای ضخامتی یکنواخت و بسیار کمتر از طول ورق هستند. این نوع ورق به دو دسته ورق‌های ساختمانی و ورق‌های صنعتی تقسیم می‌شود. از ورق‌های فلزی ساختمانی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم و برای در کنار هم نگه داشتن، حفظ شکل، افزایش دوام و استحکام اجزای معماری و سازه‌ها استفاده می‌شود.

 

کاربرد ورق‌های فلزی در ساختمان‌سازی

ورق‌های فلزی ساختمانی می‌توانند به صورت دائمی یا موقت مورد استفاده قرار بگیرند. بسته به نوع فرآیند ساخت، ماده اولیه و خواص ورق، از آن‌ها جهت ساخت قاب ساختمان، پوشش دیوار، سیستم سقف، سیستم ستون و بارهای افقی، تولید پروفیل‌های ساختمانی، نماهای داخلی و خارجی و روکش استفاده می‌شود.

 

ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی براساس استاندارد DIN EN 10025-2 ساخته می‌شوند. این نوع ورق‌ها دارای خواصی مانند استحکام بالا، قابلیت ماشین‌کاری و جوش‌پذیری خوب و قابلیت تغییر شکل هستند. ورق‌های فولادی به دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. از جمله این نوع ورق‌های فولادی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی و ورق آلیاژی اشاره کرد. در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم.

 

ورق سیاه

ورق سیاه از مهم‎‌ترین و پرکاربردترین ورق‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی است. این نوع ورق به روش نورد گرم تولید می‌شود، در نتیجه کیفیت سطحی خوبی ندارند و به دلیل ظاهر کدر و مات آن به این نام شناخته شده است. از این ورق برای ساخت مصالح فلزی ساختمان، ، انواع ستون‌ها، اسکلت‌سازی، پروفیل‌های ساختمانی باز یا بسته مانند قوطی پروفیل، ناودانی، نبشی و سپری و ورق‌های پانچ استفاده می‌شود. ضخامت ورق‌های سیاه بین 1.5 تا 100 میلی‌متر است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به آلیاژ ST37 و ST33 اشاره کرد، اما گریدهای دیگری مانند آلیاژ ST52 و STW22 نیز مورد استفاده هستند.

 

ورق روغنی

دومین نوع ورق فلزی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی، ورق روغنی است. این نوع ورق با استفاده از فرآیند نورد سرد تولید می‌شود که باعث تولید ورق‌های نازک‌تر، با کیفیت سطح خوب و ظاهر مناسب می‌شود. از این نوع ورق فلزی ساختمانی برای ساخت سوله و تولید پروفیل‌های ساختمانی مانند نبشی و ناودانی استفاده می‌شود. به دلیل فرآیند تولید، ورق‌های روغنی قیمت بیشتری نسبت به ورق‌های سیاه دارند.

 

ورق گالوانیزه

این ورق به دلیل وجود یک لایه از جنس فلز روی بر سطح آن، دارای مقاومت در برابر خوردگی خوبی است. با توجه به قیمت مناسب، با وجود خاصیت ضدزنگ بودن، آسان بودن جوشکاری آن، هزینه تعمیر و نگه‌داری پایین، ظاهر مناسب و شکل‌پذیری خوب، ورق گالوانیزه دارای کاربرد بسیاری است. از جمله کاربردهای آن در ساختمان‌سازی می‌توان به دیوار و سقف ساختمان‌های تجاری و صنعتی، سایبان‌ها، ساندویچ پانل و انواع کانال‌ها، حفاظ و نرده اشاره کرد.

ساندویچ پانل یک عایق پیش ساخته است که از دو لایه ورق فلزی معمولا گالوانیزه و یک لایه عایق حرارتی در بین آنها ساخته شده است. ورق شادولاین نیز یک نوع ورق گالوانیزه با وزن کمتر و مقاومت به خوردگی بالا است که اغلب به صورت رنگی تولید می‌شود. از این نوع ورق در ساخت سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

 

ورق رنگی

این نوع ورق از طریق ایجاد یک لایه از رنگ‌های الکترواستاتیک بر روی ورق گالوانیزه تولید شده و در 15 رنگ و ضخامت‌های 0.18 تا 7 میلی‌متر مورد استفاده است. این لایه رنگ پلیمری باعث افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت می‌شود و همچنین دارای خواص ضدحریق، دوام و زیبایی بالا و وزن پایین است. از ورق رنگی در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، تولیدات ساختمانی و سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود.

 

ورق فولادی نرم

این نوع ورق دارای خاصیت جوش‌پذیری عالی و استحکام بالا در برابر زلزله و بادهای شدید است و همچنین از نفوذ حشرات نیز جلوگیری می‌کند. همچنین از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص آن می‌توان به مقاومت زیاد این نوع ورق ساختمانی در برابر تغییرات دمایی اشاره کرد که در نتیجه از این نوع ورق می‌توان در هر منطقه آب‌وهوایی استفاده کرد.

 

ورق فولاد زنگ نزن

این نوع ورق به دلیل وجود درصد قابل توجهی فلزات نیکل و کروم در ترکیب شیمیایی‌اش، خاصیت مقاومت به خوردگی بالایی داشته و به دلیل رنگ روشن ‌آن، زیبایی خاصی دارد. ورق ضدزنگ دارای استحکام و دوام بالایی است و قابلیت رنگ‌پذیری نیز دارد. از سری 300 این نوع فولاد، در صنعت ساختمان‌‌سازی بسیار استفاده می‌شود. برای مثال ساختمان کرایسلر با استفاده از فولاد زنگ نزن 304 ساخته شده است. ورق فولاد زنگ نزن 316 کم کربن برای مناطق نزدیک دریا بسیار مناسب است زیرا مقاومت بالایی به یون کلر دارد.

 از ورق‌های فولاد زنگ نزن ساختمانی در ساخت دیوارها، کف‌ها و سقف، دیوارهای ساختمان‌های تجاری و مسکونی، پارتیشن‌ها، روکش و نمای دیوارهای خارجی ساختمان، پشت بام‌های فلزی، ساخت قاب‌های بتن مسلح و تقویت بتن آرمه استفاده می‌شود.

 

ورق‌های غیرفولادی

علاوه بر ورق‌های فولادی، ورق‌های فلزی و ورق‌هایی از جنس‌های متفاوت نیز در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

 

ورق آلومینیومی

این نوع ورق به دلیل داشتن خواص مهمی همچون نسبت استحکام به وزن بالا و مقاومت به خوردگی بالا (به دلیل تشکیل لایه اکسید پایدار بر روی سطح) در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده است. از ورق آلومینیومی در نماهای ساختمانی، روکش و ساخت ناودانی استفاده می‌شود.

 

ورق مسی

ورق‌های مسی دارای جلای فلزی بسیاری بوده و از کیفیت سطح خوبی برخوردار هستند. از ورق‌های مسی خالص و یا آلیاژهای مس مانند ورق برنجی، در ساخت کف‌پوش، بام‌های زیبای مسی، روکش دیوار، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان، سقف‌های فلزی و دیوارپوش‌ها استفاده می‌شود.

 

ورق پلی‌کربنات

این نوع ورق به عنوان جایگزینی برای شیشه استفاده شده که به صورت شفاف و دارای وزن نسبتاً پایین است. این ورق، نور خورشید را بازتاب کرده و از گرمایش بیش از حد محیط داخلی جلوگیری می‌کند. از ورق پلی‌کربنات برای ساخت پارتیشن، نورگیر و سقف‌های کاذب استفاده می‌شود.

 

ورق کارتن پلاست

این نوع ورق دارای ویژگی‌هایی همچون سبک بودن، مقاومت در برابر ضربه، عایق رطوبت، صدا و حرارت و قابلیت بازیافت است. از ورق کارتن پلاست در ساخت پارتیشن‌، کف‌پوش، دکوراسیون، قالب‌بندی، دیوار و سقف کاذب و محافظ زیرین بتن‌ریزی استفاده می‌شود.

 

ورق FRP

ورق FRP یک نوع ورق کامپوزیتی است که در دو نوع منعطف و مستحکم و در ضخامت‌هایی چند میلی‌متری ساخته می‌شوند. این ورق‌ها به‌وسیله یک چسب مخصوص به سطوح بتن چسبانده شده و باعث افزایش مقاومت، استحکام و تقویت سازه‌های آسیب دیده می‌شوند.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.