معرفی واحدهای تولیدی: تولیدکنندگان ناودانی در ایران

معرفی واحدهای تولیدی: تولیدکنندگان ناودانی در ایران

ناودانی (Channels) یک مقطع فلزی باز که بر اساس شکل ظاهری، وزن، روش ساخت، شکل سطح مقطع و ابعاد، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. از لحاظ شکل ظاهری، ناودانی‌ها به دو صورت U و C تولید گشته و از یک جان و دو بال عمود بر آن تشکیل شده‌اند. از جمله کاربردهای آن‌ها می‌توان به استفاده در ساخت‌وساز، اسکلت‌های فلزی، تعمیرات سازه‌ها، ساخت ساپورت، خودروسازی، ساخت ماشین آلات و ساخت خرپا اشاره کرد.

دسته بندی ناودانی‌ها

ناودانی‌ها از نظر جنس می‌توانند ‌فولاد زنگ‌نزن، فولاد ساده‌کربنی، آلومینیم یا ورق گالوانیزه باشند و به سه روش نوردگرم، نورد سرد و پرس تولید شوند. بر‌اساس وزن، ناودانی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم شده و به دو صورت مشبک و ساده روانه بازار می‌شوند. ناودانی‌هایی که وزن آنها از حالت استاندارد DIN1026 کمتر باشد به عنوان ناودانی سبک شناخته می‌شوند. حالت مشبک به ورق گالوانیزه‌ای گفته می‌شود که دارای سوراخ‌هایی برای بستن پیچ و مهره باشد.

ناودانی UPN یا ناودانی اروپایی یا نوع U، یک ناودانی سنگین است که در آن بال‌ها به صورت مخروطی با لبه‌هایی گرد است. از آن سو، ناودانی UPE یا نوع C یک ناودانی سبک بوده که وزن و ضخامت کمتری نسبت به ناودانی اروپایی دارد و بال‌هایش با هم موازی و ضخامت در طول آنها یکسان است. براساس اندازه، ناودانی‌ها در سایزهای مختلف 5 تا 22 تولید می‌‌شوند. ناودانی‌ها بر اساس استانداردهای ملی 4477، ISIRI 13968-1 و استاندارهای بین المللی GOST8240-2، DIN1026،  EN10025، DIN1028، GOST 851، ISO 12944-3 و AFNOR 45-255 تولید می‌شوند.

انواع ناودانی | ناودانی بال مخروطی | ناودانی بال موازی

 

چه کارخانه‌هایی در ایران ناودانی تولید می‌کنند؟

ذوب آهن اصفهان

شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان نخستین تولیدکننده محصولات فولادی ساختمانی در ایران است. از جمله محصولات اصلی این کارخانه می‌توان به انواع میلگردها، تیرآهن اصفهان، نبشی، ناودانی، شمش و ... اشاره کرد. ناودانی‌های نوردگرم‌شده در این کارخانه به دو صورت بال شیبدار و بال موازی و در دو حالت سبک و سنگین بر اساس استاندارهای ملی و بین‌المللی در هفت سایز متفاوت تولید می‌شوند.

 

فولادی البرز غرب

گروه فولاد البرز غرب از سال 1384 در شهرستان ابهر استان زنجان شروع به کار کرده است. این کارخانه شامل سه واحد تولید شمش، فولادسازی و واحد نوردگرم بوده و محصولاتی همچون شمش‌ها، مقاطع فولادی نوردگرم مانند ناودانی‌ها، نبشی‌ها، انواع تیرآهن‌ها، سنگ آهن و ... را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند. ناودانی‌ها در دو حالت سبک و سنگین مطابق استاندارهای ملی و بین‌المللی در سایزهای متفاوت تولید می‌شوند.

 

فولاد البرز ایرانیان

این شرکت که با نام تجاری فایکو نیز شناخته می‌شود، یکی از قطب‌های صنعتی فولادسازی کشور در زمینه ساخت مقاطع فولادی به روش نوردگرم است. این کارخانه در استان مازندران در 15 کیلومتری جاده ساری – مشهد واقع شده است. از محصولات این کارخانه می‌توان به تیرآهن فایکو، میلگرد، ناودانی انواع لوله، ورق و ... اشاره کرد. ناودانی‌های این گروه براساس ضخامت  به دو صورت UPN و  UPEو براساس وزن به دو صورت سبک و سنگین موجود هستند.

 

فولاد ناب تبریز

این کارخانه از سال 1384 در 35 کیلومتری غرب تبریز شروع به کار کرد. کارکنان در چهار واحد تولید، کنترل کیفی، ابزارسازی و واحد تعمیر و نگهداری مشغول به کار هستند. محصولات این کارخانه شامل انواع میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن هستند. ناودانی های آن در دو حالت سبک و سنگین در ابعاد متفاوت ساخته می‌شوند.

 

شکفته مشهد

گروه صنعتی شکفته با بیش از پنج دهه تجربه در زمینه تولید مقاطع سبک، نیمه‌سنگین و سنگین فولادی در کشور مشغول به‌کار است. این مجموعه شامل 9 کارخانه در استان‌های خراسان و یزد بوده که محصولاتی شامل نبشی شکفته، ناودانی، شمش‌ها، بیلت‌ها و سپری را تولید می‌کنند. کارخانه فولاد کبکان در سال 1388 در شهر مشهد شروع به کار کرد. ناودانی‌های این گروه صنعتی غالباً در حالت استاندارد شامل U60، U65، U75، U80، U100، U120، U140 و U160 و در حالت اروپایی شامل U80، U100، U120، U140 و U160 در طول‌های 6 و 12 متر تولید می‌شوند. قیمت ناودانی شکفته مشهد هر روز در سایت فرداد فولاد به‌روزرسانی می‌شود.

 

دهشیر یزد

این کارخانه در سال 1383 تاسیس شد و سپس در سال 1399 با مدیریت جدید به صورت رسمی و با شعار بهبود کیفیت، توسعه محصول و توسعه اشتغال، شروع به کار کرد. محصولات این شرکت شامل نبشی و ناودانی بوده که به روش نورد گرم تولید می‌شوند. ناودانی‌های آن در دو سایز 6 و 12 به دو صورت سبک و سنگین تولید می‌شوند.

تولید ناودانی | کارخانه تولید ناودانی | کارخانه ناودانی شکفته مشهد

 

نورد یاوران زنجان

این کارخانه از سال 1379 در استان زنجان تاسیس شد. خدمات این گروه به دسته‌های قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی، انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق و لوله و اتصالات تقسیم می‌شود. در این کارخانه ناودانی با سایزهای 6، 8، 10 و 12 تولید می‌شود.

 

فولاد کوهپایه

این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع سبک و فوق سبک فولادی کشور است و در سال 1382 در 35 کیلومتری جاده اصفهان – نایین شروع به کار کرد. این شرکت قسمتی از مجموعه تولیدکنندگان بزرگ فولادی شامل شرکت کالوپ و شرکت اعتماد سرمایه پرتوا است. اولین محصول این شرکت نبشی فولادی بود که در ادامه به تولید ناودانی، سپری و تسمه نیز پرداخته شد. در این کارخانه ناودانی در 4 گروه U30، U40، U50 و U60 تولید می‌شود که هر کدام در سه اندازه قابل سفارش هستند.

 

صبا فولاد منظومه

این کارخانه از سال 1389 در شهر اصفهان برای ساخت انواع نبشی، ناودانی و مقاطع سبک فولادی شروع به کار کرد. ناودانی‌ها به دو صورت ساده و مشبک و به دو طریق نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند.

 

کیان فولاد ابهر

این کارخانه در سال 1392 در شهرک صنعتی شریف شهرستان ابهر استان زنجان شروع به کار کرد. اولین محصول آن میلگرد بود و سپس شروع به تولید سایر محصولات کرد. ناودانی های این شرکت در 5 سایز 8 تا 16 به سه صورت ساده، سبک و سنگین تولید می‌شوند.

 

آریان فولاد

این کارخانه در سال 1380 در شهرستان بویین زهرا استان قزوین به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در کشور و خاورمیانه است. این کارخانه شامل 6 واحد نورد میلگرد، نورد مقاطع سنگین و نیمه سنگین، ذوب و ریخته‌گری، تولید اکسیژن و واحد ماشین‌کاری و غلتک تراشی است. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به میلگرد، تسمه، نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و شمش اشاره کرد.

 

سایر تولیدکنندگان

از دیگر کارخانجات تولیدی ناودانی می‌توان به کارخانجات سپهر ایرانیان، صنایع تولیدی نورد گرم فلز زنجان، نورد مگااستیل ایوانکی، فولاد فراد تهران، فولاد نصر آذربایجان، فولاد نورد سجاد سمنان، فولاد مهر سهند تبریز و فولاد اشتهارد اشاره کرد.

 

خرید ناودانی

جهت سفارش خرید ناودانی در مشهد، می‌توانید با شماره تماس‌های اعلام شده در سایت تماس حاصل نموده و ضخامت و اندازه مورد نظر خود را با کارشناسان فروش فرداد فولاد مطرح نمایید. در سایت فرداد فولاد، قیمت انواع آهن آلات مشهد را می‌توانید مشاهده کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.