معرفی واحدهای تولیدی: تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

معرفی واحدهای تولیدی: تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

تیرآهن یکی از مهمترین اجزای ساختمان‌ها و سازه‌های فلزی است که در چهار شکل کلی INP و IPE و IPB و لانه زنبوری تولید می‌گردد. در این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران پرداخته‌ایم.

تیرآهن، یکی از مواد ساختمانی است که از فولاد تشکیل می‌شود. در ساختمان‌سازی، در پشت بتن و بقیه سازه‌های فلزی بکار می‌رود. این مقطع یکی از عناصر مهم در ساختمان بوده و از جهت پایدار بودن و استحکام سازه‌ها، بسیار حائز اهمیت است. سطح مقطع تیرآهن معمولا به شکل حروف I و H بوده و در ساخت آن از آلیاژهای مختلف فولاد استفاده می‌شود.

بدون وجود تیرآهن، شما هیچگاه ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی را نمی‌بینید. از جمله وظایفی که تیرآهن‌ها در ساختمان برعهده دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل باری که به ساختمان وارد می‌شود
  • طراحی ستون‌های ساختمان
  • طراحی تیرها در ساختمان
  • طراحی خرپاها

 

انواع تیرآهن‌ها

تیرآهن های تولید شده در ایران انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

تیرآهن IPE

شکل ظاهری تیرآهن IPE شبیه به حرف I است و بال‌های آن از ابتدا تا انتها دارای ضخامتی ثابت هستند. در اصطلاح این نوع تیرآهن را "تیرآهن معمولی" یا "تیر" می‌نامند.

تیرآهن INP

این نوع تیرآهن شکل ظاهری شبیه به حرف I دارند و تفاوت آن با تیرآهن IPE در این است که در تیرآهن INP بال‌ها ضخامتی یکسان نداشته و شیبی درحدود 17 درجه دارند.

تیرآهن IPB

از آنجایی که این نوع تیرآهن ظاهری شبیه به حرف H دارد، به آن H Shapes یا تیرآهن هاش می‌گویند.

تیرآهن لانه زنبوری

درواقع تیرآهن لانه زنبوری همان تیرآهن معمولی (IPE) است؛ با این تفاوت که در کارگاه آن را با استفاده از برش‌کاری به شکل لانه زنبور در می‌آورند.

 

تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

ذوب آهن اصفهان

بی شک در این لیست، کارخانه ذوب اصفهان از قدیمی‌ترین و بهترین کارخانه‌ها در تولید تیرآهن به شمار می‌رود. از صاحب‌نظران حوزه فولاد گرفته تا فروشندگان تیرآهن و سازندگان ساختمان همه کیفیت محصولات این شرکت را تایید کرده‌اند و برای مصرف پیشنهاد داده‌اند. کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن‌هایی با سایزهای 12 تا 30 را تولید می‌کند. انواع تیرآهن این کارخانه:

  • تیرآهن IPN با استاندارد DIN 1025-1
  • تیرآهن IPB با استاندارد ISIRI 14484
  • تیرآهن IPEبا استاندارد DIN 1025-5

 

فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

این کارخانه در سال 1399 در استان مازندران و در نزدیکی شهر ساری تاسیس شد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود محصولات تولید شده در این کارخانه از کیفیت خوبی برخودار باشند، این است که در این کارخانه برش‌های مختلف را براساس استاندارد ملی و بین‌المللی تولید می‌کنند. تیرآهن فایکو در حدود 750 هزار تن در سال در انواع INP و IPE در سایزهای 14 تا 26 تولید و به بازار عرضه می‌شود.

 

جهان فولاد غرب

این کارخانه که در حدود 17 سال قبل (1387) در شهر کرمانشاه و با ظرفیت تقریبی 300 هزار تن ساخته شده است، یکی از بهترین تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن در این استان است. با توجه به بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی این کارخانه، می‌توان آن را در لیست بهترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران قرار داد. انواع تیرآهن این کارخانه:

  • تیرآهن نیم پهن IPEسایز 80 تا 200 میلی‌متر (جهت استفاده در ساختمان‌سازی و کارگاه‌های آهنگری و ...)
  • تیرآهن پهن IPBسایز 100 تا 1000 میلی‌متر (جهت استفاده در سدسازی ، پل‌سازی ، ساختمان‌سازی و...)

 

پروفیل صنعت ماهان

این شرکت در سال 1389 در استان تهران ( شهر تهران) تاسیس شد. تیرآهن‌های تولیدی در این شرکت از نوع IPE و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی است. انواع تیرآهن این کارخانه شامل اندازه‌های 14 تا 18 می‌شود.

 

فولاد ظفر بناب

مجتمع فولاد ظفر بناب در سال 1386 در استان آذربایجان شرقی که یکی از قطب‌های فولادی کشور است و در ابتدا برای تولید میگرد تاسیس شد. در سال 1395 تصمیماتی برای افتتاح فاز سوم این مجموعه برای تولید تیرآهن، نبشی و ناودانی گرفته شد که در نهایت در سال 1397 با ظرفیت تقریبی 200 هزار تن به بهره‌برداری رسید.

تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه شامل انواع مختلف تیرآهن IPE و IPB در سایز های 12 تا 27 است. محصولات این کارخانه مطابق با استانداردها بوده، به طور مثال وزن سایز 14 تیرآهن برای شاخه 12 متری 155 کیلوگرم است.

 

نورد آریان فولاد

این کارخانه در سال 1385 به منظور تولید آهن آلات طویل همچون تیرآهن تاسیس شد. با تاسیس چنین مجتمعی در یک منطقه محروم هم کمکی به صنعت مقاطع فولادی کشور بود و هم موجب اشتغال و کارآفرینی برای ساکنین آن منطقه شد. همچنین با توجه به نزدیک بودن این کارخانه به پایتخت، برای صنایع فعال در منطقه مرکزی، خرید از این شرکت می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

از موارد برجسته که به تولید محصولات با کیفیت بالا در این کارخانه کمک کرده است، می‌توان به استفاده از به‌روزترین و جدیدترین تجهیزات برندهای صاحب نام آلمان، ژاپن و ایتالیا اشاره کرد. در این کارخانه تیرآهن‌هایی با استاندارد IPE و IPB در سایزهای 14 تا 27 تولید می‌شوند.

 

فولاد کوثر اهواز

این کارخانه زیرمجموعه گروه ملی صنعتی فولاد ایران است که ظرفیت کلی تولید سالانه آن به 550 هزار تن می‌رسد. از ویژگی‌های بارز این کارخانه نسبت به بقیه موارد ذکر شده، می‌توان نزدیکی آن به بنادر جنوب را بیان کرد. علاوه بر این، در این کارخانه کیفیت محصولاتی که تولید می‌شود از نظر ترکیب مکانیکی و شیمیایی کنترل و بازرسی می‌شود. همچنین در زمینه تولید تیرآهن های INP و IPE در سایزهای 14 تا 20 از تولیدکنندگان اختصاصی به شمار می‌رود.

 

فولاد ناب تبریز

این کارخانه همان‌طور که از نامش پیداست در دهه 80 شمسی در شهر تبریز تاسیس شد. در این کارخانه انواع نبشی و ناودانی و همچنین انواع تیرآهن با استفاده از بهترین مواد اولیه و تجهیزات پیشرفته در سایزها و استانداردهای مختلف تولید می‌شود. محصولات این شرکت در زمینه‌های مختلف ازجمله ساختمان‌سازی، سدسازی، پل‌سازی و ماشین‌سازی کاربرد دارند. تیرآهن IPE در این کارخانه همه در گریدهای st52 وst44 و st37 تولید می‌شوند.

 

گروه ملی صنعت فولاد ایران

در آخرین مورد از این لیست، گروه ملی صنعت فولاد ایران قرار دارد که قبل از انقلاب اسلامی ایران و در سال 1351 در استان خوزستان و در شهر اهواز تاسیس شد. این کارخانه محصولات متنوع و مختلفی را تولید می‌کند. انواع تیرآهن این کارخانه:

  • تیرآهن های بال نیم پهن موازی و نیمه سبک
  • تیرآهن بال موازی (IPE) با بال های 120 و 140 میلی متری و جان 12 متری
  • تیرآهن های بال باریک شیب دار (IPN) با بال های 120 تا 200 میلی متری و جان 6، 9، و 12 متری

 

خرید تیرآهن

انتخاب بهترین کارخانه تولیدکننده تیرآهن می‌تواند در کیفیت پروژه و هزینه‌های شما بسیار موثر باشد. قیمت تیرآهن در کارخانه‌های مختلف متفاوت است که از جمله دلایل این اختلاف قیمت‌ها، وزن و کیفیت ساخت تیرآهن‌ها است که در کارخانه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. بازرگانی فرداد فولاد خراسان تیرآهن ذوب آهن اصفهان را در اندازه‌های مختلف در انبار خود در منطقه خین عرب آماده عرضه به همشهریان عزیز دارد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.