نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان

در حوزه ساختمان‌سازی مهم‌ترین شاخصه‌ای که مهندسان آن را در نظر می‌گیرند، امنیت و استحکام آن ساختمان است. زیرا اگر یک ساختمان از استحکام مناسبی برخوردار نباشد، ممکن است در آینده موجب ضرر مالی و جانی شود. پس مهندسان و کارفرمایان موظفند عملیات مستحکم‌سازی مختلفی را در هنگام احداث ساختمان به‌کارگیری کنند. یکی از این عملیات‌های مهم، عملیات نبشی کشی است که در ادامه شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

نبشی کشی ساختمان یا همان شاسی کشی، عملیاتی است که به منظور افزایش استحکام و مقاومت در برابر نیروهای وارده از وزش باد، زلزله و هرگونه تغییرات جوی، در هنگام احداث ساختمان اجرا می‌شود. با استفاده از نبشی کشی، ما یک سازه فلزی در بین ستون‌ها و درون دیواره‌ها ایجاد می‌کنیم که آجر یا بلوک سیمانی و سفالی، درون آن قرار می‌گیرد.

سازه نبشی کشی شده، وظیفۀ انتقال نیرو‌های خارجی از دیوار به زمین را برعهده دارد. اجرای نبشی کشی در آن دسته از سازه‌های فلزی که از بلوک‌های سفالی یا آجر برای ساخت دیوار استفاده می‌کنند، ضروری بوده و نوعی اتصال فلزی در ساختمان ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است نبشی کشی بایستی در هر دو نوع سازه فلزی و بتنی اجرا شود و عدم اجرای صحیح آن مطابق با ضوابط اجرایی، می‌تواند در آینده خسارات سنگینی را به بار آورد.

 

تفاوت نبشی کشی با اجرای وال پست چیست؟

وال پست هنگام ساختمان‌ سازی به عنوان نگه‌دارنده در عملیات نبشی‌ کشی دیوارها و جهت جلوگیری از تخریب هنگام زلزله، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در واقع نبشی کشی یکی از روش‌های اجرای وال پست است.

روش وال پست به دو نوع عمودی و افقی تقسیم بندی می‌شود. وال پست عمودی تیر طبقه پایین را به تیر طبقه بالایی متصل می‌کند و اغلب برای دهانه‌های بزرگ به کار می‌رود. وال پست افقی، همان اسکلت فلزی ساخته شده از نبشی است که در دیوار تعبیه شده و آن را به ستون متصل می‌کند. البته برای ساخت اسکلت فلزی در وال پست افقی می‌توان از ناودانی و سپری نیز استفاده کرد.

 

نحوه اجرای نبشی کشی در بخش‌های مختلف ساختمان

نحوه اجرای نبشی کشی در سازه‌های فلزی، بتنی و نمای ساختمان با هم متفاوت است و هر کدام دارای اصول و روش جداگانه‌ای هستند.

نبشی کشی سازه‌های فلزی

اجرای نبشی کشی در ساختمان‌های فلزی از ساختمان‌های بتنی آسان‌تر است. زیرا در این ساختمان‌ها پلیت‌ها و صفحات ستون از قبل قرار گرفته است. به همین دلیل می‌توان نبشی‌های عمودی را به‌وسیله جوشکاری به تیرهای افقی بالا و پایین و همچنین ستون‌ها متصل کرد. همچنین می‌توان از تفنگ میخکوب و تسمه فولادی نیز برای متصل کردن نبشی‌ها به تیرها استفاده کرد.

نبشی کشی سازه‌های بتنی

نبشی کشی برای سازه‌های بتنی معمولا به دو صورت انجام می‌شود:

در روش اول عملیات نبشی کشی قبل از بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. به طوری که ابتدا نبشی‌ها، صفحات ستون‌ها و پلیت‌ها، به میلگردها و نبشی کشی ستون بتنی متصل شده و سپس بتن‌ریزی انجام می‌شود.

ولی در روش دوم نبشی کشی پس از عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود. در این روش از یک سری تفنگ‌های میخکوب مخصوص برای متصل کردن نبشی به نبشی کشی ستون بتنی استفاده می‌شود.

نبشی کشی نمای ساختمان

نحوه نبشی کشی در نمای ساختمان به مصالح به‌کار رفته برای نازک‌کاری و طراحی نما بستگی دارد. به طور کلی پایه و اساس نمای یک ساختمان، نبشی کشی آن است که می‌تواند برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های مدنظر برای نما را ایجاد کند. ایجاد این برجستگی‌ و فرورفتگی‌ها به‌وسیله شاسی‌کشی فولادی انجام پذیر است. سپس زیرسازی نما انجام می‌شود که بسته به نوع مصالح مقاطع فولادی به‌کار رفته در آن متفاوت است.

برای مثال در شاسی‌کشی نماهای سنگی و سیمانی، از پروفیل نبشی و میلگرد استفاده می‌شود. پس از زیرسازی نما با میلگرد، باید کلافی که با استفاده از نبشی ایجاد شده، بسته گردد. این کار را با استفاده از سیم گالوانیزه و رابیتس انجام می‌دهند. بعد از این مراحل، نقشه نماکاری ساختمان رسم شده و با این نقشه، عملیات اجرای نما صورت می‌گیرد.

 

قوانین و ملزومات نبشی کشی ساختمان

نبشی‌کشی یکی از مراحل استحکام بخشی ساختمان بوده و دارای حساسیت‌های اجرایی و نظارتی خاصی است. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین این ضوابط و مقررات می‌پردازیم.

  • دیوارهای داخلی یا تیغه‌های با ارتفاع بیش از 1.8 متر، باید به طریق مناسبی مانند استفاده از وادارها، از نظر جانبی به سازه مهار شوند.
  • حداکثر طول مجاز هر دیوار غیرسازه‌ای بین دو کلاف قائم، نباید از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت آن بیشتر باشد.
  • حداکثر ارتفاع دیوار غیرسازه‌ای از تراز کف 3.5 متر است.
  • لبه‌های قائم تمام دیوارهای غیرسازه‌ای باید مهار شوند.
  • لبه‌های فوقانی دیوار غیرسازه‌ای که در تمام ارتفاع ادامه ندارد، باید با کلاف فولادی یا ناودانی نمره ۶ یا معادل مقطع بتن مسلح یا چوبی که به دیواره سازه‌ای یا کلاف‌های احاطه‌کننده دیوار غیرسازه‌ای متصل باشد، مقید گردد.

 

دستمزد اجرای نبشی کشی

عوامل مختلفی بر روی دستمزد نبشی کاری ساختمان موثر هستند. از جملۀ این موارد می‌توان به میزان متراژ، نوع نبشی به‌کار رفته، نوع ساختمان، تعداد واحد‌ها و امثالهم اشاره کرد. به طور معمول دستمزد اجرای نبشی کشی از متری حداقل 50 هزار تومان تا حدود متری 2 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که از وال پست آماده مشهد جهت انجام نبشی کشی استفاده شود، قیمت روز وال پست را نیز باید در هزینه نبشی کشی لحاظ کرد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.