تیرآهن I7 چیست؟

تیرآهن I7 چیست؟

تیرآهن I7 یکی از تولیدات نسبتاً جدید بوده که علاوه بر ایجاد استحکام در سازه، وزن سبک‌تری نیز نسبت به تیرآهن IPE دارد که این ویژگی می‌تواند کمک شایانی در پایین آوردن وزن کل سازه باشد. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری درباره تیرآهن‌ها می‌دهیم، سپس تیرآهن I7 را معرفی خواهیم کرد.

تیرآهن‌ها جزء لاینفک تمام ساخت‌وساز‌های عمرانی هستند. این محصولات فولادی مهم‌ترین بخش اسکلت ساختمان‌ها بوده و بدون آنها، ایجاد استحکام در سازه‌های بزرگ و کوچک غیرممکن می‌شود. تیرآهن‌ها معمولا وزن بالایی دارند و این ویژگی باعث ایجاد چالش‌های متعددی در روند استفاده از آنها می‌شود. به طور مثال، بالا رفتن وزن کل سازه موجب نیاز به استحکامات و زیرسازی بیشتر بنا می‌شود تا با اصول و مقررات عمرانی در تقابل نباشد.

تیرآهن I7 یکی از تولیدات نسبتاً جدید بوده که علاوه بر ایجاد استحکام در سازه، وزن سبک‌تری نیز نسبت به تیرآهن IPE دارد که این ویژگی می‌تواند کمک شایانی در پایین آوردن وزن کل سازه باشد. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری درباره تیرآهن‌ها می‌دهیم، سپس تیرآهن I7 را معرفی خواهیم کرد.

 

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یک مقطع فولادی به شکل I یا H انگلیسی است که بیشتر در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این مقطع جزء لاینفک تمام اسکلت‌های ساختمانی است و تمامی ساختمان‌ها و سازه‌ها نیازمند به یک نوع یا انواعی از تیرآهن هستند. بر اساس کارایی، تیرآهن‌ها به ۴ نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند:

  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن IPB
  • تیرآهن INP
  • تیرآهن CNP

 

کوتاه در مورد تیرآهن IPE

تیرآهن IPE در ایران و اروپا تولید فراوانی دارد. هر تیرآهن از دو بخش به نام جان و بال‌ها تشکیل می‌شود، جان به قسمت میانی گفته می‌شود و بال‌ها قسمت‌هایی هستند که به جان وصل شده‌اند. در این نوع تیرآهن بال‌ها اندازه یکسانی داشته و ضخامت جان در کل مقطع به یک اندازه می‌باشد. تیرآهن IPE استحکام مقاومتی بالایی در برابر بار دارد. تیرآهن I7 نیز در واقع یکی از انواع تیرآهن IPE می‌باشد.

 

تیرآهن I7

تیرآهن I7 محصولی از شرکت ذوب آهن اصفهان است که در تولید محصولات فلزی یکی از نامدارترین کارخانه‌های ایران می‌باشد. محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان به سبب کیفیت و تنوع بالا، در ایران بسیار محبوب می‌باشد. در اواخر سال ۱۴۰۰ شرکت ذوب آهن اصفهان محصول جدیدی با نام تیرآهن I7 را روانه بازار کرد که با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

 تیرآهن I7 نوعی از تیرآهن IPE است که به موجب ضخامت کمتر جان و بال‌ها، وزن پایین‌تری نسبت به تیرآهن IPE با اندازه مشابه خود دارد. این محصول مطابق استاندارد تولید شماره ۱۶۳۴۸ با عنوان «تیرآهن گرم نوردیده نیمه سبک بال نیم‌پهن موازی I7» تولید می‌گردد.

 

ویژگی‌های تیرآهن I7

 مهم‌ترین ویژگی تیرآهن آی سون وزن سبک‌تر آن در مقایسه با تیرآهن آی پی ای مرسوم در بازار است. در حال حاضر تیرآهن I7 فقط در سایزهای ۱۲ تا ۲۰ تولید شده که البته پرکاربردترین تیرآهن‌ها نیز در همین بازه اندازه می‌باشند. گفتنی است که این نوع تیرآهن با گرید ST37 تولید می‌گردد. مدیریت ذوب آهن اصفهان با هدف دستیابی به استراتژی‌های بلند مدت خود در تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و رقابتی‌تر بودن در بازار، این محصول را ارائه کرده و تنوع محصولات ارائه شده مجموعه خود را ارتقا دادند.

 

تیرآهن I7 و تیرآهن IPE چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

 این محصول برخلاف تیرآهن IPE مرسوم فقط در سایزهای ۱۲ تا ۲۰ تولید می‌شود. درحالی‌که وزن یک شاخه ۱۲ متری تیرآهن IPE تقریبا ۲۰۰ تا ۲۲۴ کیلوگرم است، تیرآهن I7 با همان مشخصات، وزنی معادل 206 کیلو را داراست. این کاهش وزن تقریباً ۱۰ درصد می‌باشد.

بعضی افراد تصور می‌کنند که با پایین آمدن وزن این تیرآهن، خواص مکانیکی آن نیز افت می‌کند. اما این تصور اشتباه است! تیرآهن‌های IPE که با گرید ST37 تولید شده‌اند، استحکام کششی معادل ۳۶۰ مگاپاسکال را دارند اما تیرآهن I7 با استفاده از فولاد گرید ST37 استحکام کششی ۴۱۰ مگاپاسکال را دارد. با برخورداری از وزن پایین‌تر و خواص کشسانی بهتر، این نوع تیرآهن می‌تواند باعث بالاتر رفتن استاندارد ساختمان، افزایش مقاومت و ایمنی در برابر زلزله، اجرای بهتر قوانین ساخت‌وساز و پایین آوردن هزینه‌های تولید در ساختمان‌ها ‌شوند.

 

قیمت تیرآهن I7 چقدر است؟

این محصول منحصراً توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود. قیمت روز آهن اصفهان در مشهد به دلیل روند تولید گران‌قیمت‌تر و تخصصی‌‌تر، نسبت به تیرآهن‌های مشابه IPE تولیدی سایر شرکت‌های تولیدکننده تیرآهن، گران‌تر می‌باشد؛ اما با توجه به کیفیت مکانیکی و وزن پایین‌تر، استفاده از آن در پروژه‌های بزرگ مقرون به صرفه است.

 

خرید تیرآهن I7

تیرآهن I7 یک محصول از ذوب آهن اصفهان است که خود زیرمجموعه‌ ای از تیرآهن‌های IPE می‌باشد. این تیرآهن سبک‌تر و با خواص کشسانی بیشتر می‌تواند استاندارد سازه‌ها را ارتقا بخشد. چنانچه قصد خرید آهن در مشهد را دارید، جهت استعلام قیمت تیرآهن I7، می‌توانید با مجموعه فرداد فولاد تماس حاصل نمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.