روش‌های برش فلزات: ورق آهن را چگونه برش می‌دهند؟

روش‌های برش فلزات: ورق آهن را چگونه برش می‌دهند؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن‌های فرآوری مواد خام فلزی و آهن‌‌آلات در صنعت، فرآیند برش فلزات است. در این مقاله به معرفی و توضیح روش‌های مختلف برش فلزات و مقاطع فولادی خواهیم پرداخت.

در هر صنعتی برای تولید محصول، مواد خام اولیه -که در این جا منظور فلزات و به‌خصوص ورق آهن است- طی فرآیندهایی آماده استفاده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن‌های فرآوری مواد خام فلزی و آهن‌‌آلات در صنعت، فرآیند برش فلزات است. برش ورق و دیگر مقاطع به منظور ساخت و تولید تعداد بی‌شماری از محصولات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع ورق فلزی، یک محصول بسیار محبوب در صنعت است که به دلیل شکل‌پذیری بالای خود بسیار پرکاربرد بوده، به طوری که می‌شود گفت، بسیاری از اقلام مورد نیاز ما در استفاده روزمره‌، از این محصول تولید می‌شوند. در این مقاله به معرفی و توضیح روش‌های مختلف برش فلزات و مقاطع فولادی خواهیم پرداخت.

 

برش فلز چیست؟

برش فلز به یک فرآیند فلزکاری گفته می‌شود که طی آن، یک قطعه فلزی به قطعات فلزی کوچک‌تر یا با ضخامت کمتر، توسط نیرو و یا سایر تکنیک‌های برشکاری تقسیم می‌شود. عمل برشکاری ورق فلزی و برش فلزات را می‌توان به دو روش دستی یا مکانیکی و به صورت برشکاری سرد یا گرم انجام داد.

در صنعت به علت گسترده بودن سطح کار و تولیدات، روش مکانیکی برشکاری ورق فلزی کاربرد بیشتری دارد. از روش برشکاری سرد برای فلزات با درصد کربن و سختی کمتر و از روش‌های برشکاری گرم برای برشکاری فلزات سخت با درصد کربن بالا استفاده می‌شود. در حقیقت، برش فلزات یکی از پرکاربردترین روش‌های فرآوری مواد خام فلزی به شمار می‌رود.

 

انواع روش‌های برشکاری فلزات و ورق فلزی

برش ورق با قیچی

یکی از رایج‌ترین روش‌های برشکاری فلزات با ضخامت کم، برشکاری با قیچی فلزبری است. برشکاری با قیچی یکی از روش‌های اولیه برش فلزات بوده که در دسته برش مکانیکی قرار می‌گیرد. تعیین کیفیت محصول فرآوری شده با استفاده از این روش، وابسته به جنس و ضخامت ورق فلزی، داشتن پایه‌هایی ایمن جهت ثابت نگه داشتن ورق و حضور افرادی ماهر برای انجام این فرآیند به صورت دستی یا مکانیکی است.

زمانی که احتیاج به برشکاری و شکل دادن نامنظم و یا ایجاد حفره باشد، از قیچی دستی استفاده خواهیم کرد. از انواع قیچی‌های مورد استفاده در فرآیند برشکاری ورق فلزی، قیچی اهرمی را نیز در سه حالت ساده، وزنه‌ای و مرکب در اختیار داریم. این قیچی برای برشکاری ورق آهن در ضخامت‌های مختلف کاربرد داشته و به ما این اجازه را می‌دهد تا با دقت بیشتری، ورق فلزی را برش دهیم.

 

برش ورق با گیوتین

برشکاری ورق آهن با گیوتین مشابه برش با قیچی است. این روش در مقایسه با برش با قیچی‌های ساده، دارای سرعت و دقت بیشتری بوده و به دو حالت موتوردار و هیدرولیک (گیوتین جک‌دار) در اختیار صنعتگران قرار گرفته است.

 

برش فلزات با سنگ فرز

برش قطعات با سنگ فرز یکی دیگر از روش‌های رایج و قدیمی برشکاری آهن آلات و سایر فلزات است. این روش که از زمان‌های گذشته نیز بسیار پرکاربرد بوده، در زمینه‌های وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت سنگ فرز و اندازه دستگاه، با توجه به ضخامت و اندازه قطعات و نوع استفاده از دستگاه (مثلا برای برشکاری، سنگ‌زنی، پولیش کردن و ...) انتخاب می‌شود.

 

برشکاری با کاتر

برای برش ورق‌های روغنی و رنگی، ورق گالوانیزه و به طور کلی ورق‌های فلزی با ضخامت کم، روش برشکاری ورق با کاتر، ایدئال و مناسب است. برشکاری ورق فلزی با کاتر، روشی با دقت و ظرافت بسیار بالاتر نسبت به سایر روش‌های برشکاری فلزی دستی بوده که توسط مهارت و نیروی برشکار انجام می‌شود. از جمله محصولات نهایی فرآوری شده توسط این روش برشکاری، می‌توان به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، برشکاری‌های تزئینی -که نیاز به ظرافت بیشتری داشته- و داکت‌های فلزی اشاره کرد.

 

برش ورق با هواگاز یا هوابرش

این روش برشکاری در دسته برش گرم قرار می‌گیرد. دستگاه هواگاز با سوخت گاز به همراه اکسیژن و ایجاد گرما، باعث اکسید شدن فلز قبل از رسیدن آن‌ به حالت مذاب شده و به همین طریق ورق فلزی را برش می‌دهد. استفاده این دستگاه برای برش ورق آهن و فولادی که دارای کربن و سختی کمتری بوده، ظرافت بیشتر و نتیجه دقیق‌تری را در پی دارد. برش هواگاز یک روش برشکاری ارزان به شمار رفته که هم به‌صورت دستی و هم با نصب بر روی دستگاه CNC قابل استفاده است.

 

برش با دستگاه پلاسما

برشکاری فلزات در طی زمان بسیار پیشرفته شده تا نیازهای وسیع افراد و صنعت را در این خصوص به‌خوبی پوشش دهد. از روش برشکاری پلاسما می‌توان به عنوان یکی از مدرن‌ترین روش‌های برشکاری نام برد. هر ماده‌ای که رسانای الکتریسیته باشد، قابل برشکاری توسط روش پلاسماست. دقت بالای دستگاه هنگام برش، ایمنی بالا و کم بودن ضایعات فلزی، از جمله مزایایی است که این دستگاه را در بسیاری از شرایط برشکاری آهن‌آلات و ورق‌های فلزی، نسبت به سایر روش‌های برشکاری سرد و گرم، دارای ارجحیت بیشتری کرده است.

 

برشکاری با لیزر

برشکاری ورق فلزی در تعداد، ظرافت و دقت بسیار بالا، یکی از موارد گسترده کاربرد برشکاری ورق فلزی با لیزر است. در این روش، ورق‌های ضخیم در تعداد بالا با سرعتی بیش از روش‌های برشکاری دیگر برش داده می‌شوند. ظرافت، دقت در برش، ایمنی و آلودگی صوتی کمتر، از اصلی‌ترین مزایای این روش برشکاری فلزی به شمار می‌روند.

 

برشکاری با روش واترجت

یکی دیگر از روش‌های مدرن برشکاری، روش برش واترجت می‌باشد. دستگاه واترجت انرژی مورد نیاز خود را از طریق فشار آب تامین می‌کند. ساختار کلی دستگاه واترجت از دستگاه برش لیزری آهن الگو گرفته و تنها تفاوت این دو دستگاه با یکدیگر، در منبع تامین انرژی‌شان است. برش واترجت برای برشکاری در محدوده وسیع و تعداد بالا کاربرد داشته و از سرعت خوبی نیز برخودار است.

 

برشکاری فلزات: ظرفیت‌ها و چالش‌ها، مزایا و معایب

به علت کاربرد بسیار وسیع ورق‌های فلزی و آهنی در صنعت، روش‌های نوین برشکاری ابداع شده تا به ما این اجازه را بدهند که به ظرفیت بالا و متناسب با نیازمان برسیم. برشکاری ورق و قطعات فلزی، یکی از وسیع‎‌ترین کاربردها را در میان سایر روش‌های فرآوری مواد فلزی داشته که به علت بالا بودن سختی فولاد و ورق فلزی، با چالش‌هایی روبه‌‌رو است.

هریک از روش‌های نام‌برده برای برشکاری فلزی، به تناسب سختی و ابعاد کار انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این روش‌ها برش‌هایی دقیق‌تر و با ظرافت بالاتر ایجاد کرده و برخی با سرعت بیشتر و دقت کمتری همراه هستند. برای انتخاب روش مناسب برای برشکاری فلز مورد نظر، باید به بودجه، نوع و اندازه قطعه فلزی و محل برش فلز دقت کنید. از سوی دیگر، تمامی روش‌های معرفی شده در مقاله، دارای مزایا و معایبی بوده که با توجه به محیط فرآوری محصول، باید ابتدا از آنها کسب اطلاع کنید.

 

خدمات برش فلزات در مشهد

بازرگانی فرداد فولاد خراسان علاوه بر فروش آهن آلات، خدمات فنی مورد نیاز صنعتگران و سازندگان عزیز را نیز ارائه می‌دهد. این مجموعه با برخورداری از دستگاه‌های مختلف خمکاری و برشکاری آهن آلات، آماده خدمت‌رسانی به همشهریان عزیز است. در ادامه لیست خدمات فنی مجموعه را مشاهده می‌کنید:

  • دستگاه برش گیوتین: جهت برش ورق سیاه آهن تا ضخامت 15 میلی‌متر
  • دستگاه برش CNC: جهت برش گرم ورق سیاه آهن بدون محدودیت در ضخامت
  • دستگاه‌های نبشی‌بر و ناودانی‌بر: مشابه گیوتین جهت برش نبشی 6 تا 12 و ناودانی 6
  • دستگاه هوابرش دستی: جهت برش سایر مقاطع فولادی
  • دستگاه خم 6 متری: جهت خمکاری ورق تا ضخامت 10 میلی‌متر
  • دستگاه پانچ: جهت سوراخکاری ورق تا 25 میلی‌متر

امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم پاسخ سوالات و ابهامات شما را داده باشیم. شما کدام دستگاه را برای برش ورق آهنی پیشنهاد می‌دهید؟ در بخش نظرات بنویسید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.