معرفی واحدهای تولیدی: تولیدکنندگان ورق در ایران

معرفی واحدهای تولیدی: تولیدکنندگان ورق در ایران

ورق آهن در جنس‌های مختلف مانند ورق سیاه، ورق روغنی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود و ... و نیز در دو شکل کلی ساده و آجدار تولید می‌گردد. در این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق آهنی در ایران پرداخته‌ایم.

صنعت فولاد و تولید ورق آهنی

صنعت فولاد در ایران از صنایع بسیار مهم به شمار رفته و طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این پیشرفت‌های علمی و صنعتی سبب شده تا روز به روز محصولات متنوع‌تری در این صنعت تولید گردد.

یکی از مهم‌ترین محصولات آهنی که مصارف صنعتی و روزمره زیادی دارد ″ورق″ است. ورق‌های آهنی بسته به مواد اولیۀ به کار رفته و روش تولید آن انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی، ورق اسیدشویی، ورق آجدار، ورق استیل و ورق قلع‌اندود اشاره کرد.

 

تولیدکنندگان ورق آهن در ایران

اهمیت و تقاضای بالای ورق‌های فولادی در بازار ایران و همچنین وجود تحریم‌ها سبب شده بازار رقابتی بزرگ بوجود بیاید، به‌همین دلیل کارخانه‌های بزرگ زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در ادامه به معرفی ده کارخانه بزرگ تولید ورق در ایران می‌پردازیم.

 

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

شمارۀ یک این لیست، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، طلایه‌دار این صنعت است. این مجتمع بزرگترین واحد صنعتی نیمه‌خصوصی و بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در ایران است. این کارخانه فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ آغاز کرد. مجتمع فولاد مبارکه تولیدکننده انواع مختلفی از ورق‌های فولادی مثل ورق سیاه، اسیدشویی، رنگی، آجدار، گالوانیزه، روغنی و قلع‌اندود است که در ضخامت‌های 0.18 تا 17 میلی‌متر تولید می‌شوند.

 

کارخانۀ فولاد سبای اصفهان

عملیات احداث این واحد تولیدی که هم‌اکنون زیر مجموعه فولاد مبارکه اصفهان است در سال ۱۳۷۶ آغاز گشته و در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید. کارخانه فولاد سبا تولید کنندۀ ورق سیاه با ضخامت های 1.5 تا 12.5 میلی‌متر و عرض 800 تا 1560 میلی‌متر است. این ورق‌ها قابلیت جوشکاری و کشسانی بالایی داشته و برای مصارف ساختمانی، خودروسازی و انتقال گاز مناسب هستند.

 

کارخانۀ فولاد اکسین خوزستان

تولید انبوه این کارخانه در سال ۱۳۸۸ با به‌کارگیری تکنولوژی‌های به‌روز صنعت فولاد آغاز شد. فولاد اکسین خوزستان تنها تولید کنندۀ ورق سیاه عریض در ایران است. این واحد تولیدی ورق‌های سیاه را تا عرض ۴.۵ متر و ضخامت‌های گوناگون تولید می‌کند.

 

مجتمع فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان در سال ۱۳۸۲ در یک شهرک صنعتی، واقع در جاده سراوان تاسیس شد. این مجتمع عنوان نخستین و بزرگ‌ترین واحد نورد فولاد در بخش خصوصی را یدک می‌کشد. کارخانۀ فولاد گیلان قابلیت تولید انواع مختلفی از ورق‌های فولادی نظیر ورق سیاه، اسیدشویی، ورق روغنی، گالوانیزه و آجدار را دارد. ضخامت این ورق‌ها در بخش نورد گرم از ۲.۵ تا ۱۵ میلی‌متر و در بخش نورد سرد از ۰.۳ تا ۵ میلی‌متر است.

 

مجتمع فولاد امیرکبیر کاشان

پروژه احداث این کارخانه درسال ۱۳۷۴ شروع شد و در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم مداوم، به بهره‌برداری رسید. این کارخانه قابلیت تولید ورق گالوانیزه با ضخامت 0.25 تا 1.5 میلی‌متر و عرض 600 تا 1250 میلی‌متر را دارد. ورق‌های تولید شده در این کارخانه در دو نوع طرح سینوسی و ذوزنقه‌ای مونتاژ می‌شوند.

 

شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری

 این شرکت در سال ۱۳۸۴ آغاز به فعالیت کرد. شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری از تولیدکنندگان نامدار ورق گالوانیزه است که محصولات خود را به صورت اختصاصی برای تولیدکنندگان خودرو ارسال می‌کند. ورق‌های تولیدشدۀ توسط این مجموعه دارای ضخامت 0.4 تا 2 و عرض 800 تا 1880 میلی‌متر هستند.

 

شرکت فولاد تاراز شهرکرد

این کارخانه در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و در سال ۱۳۹۵ به بهره‌‌برداری رسید. شرکت فولاد تاراز قابلیت تولید ورق گالوانیزه در ضخامت‌های 0.3 تا 2 میلی‌متر را داراست. ورق‌های تولیدشده از نوع TOC هستند که از این حیث فولاد تاراز اولین تولید کنندۀ ورق‌ گالوانیزه TOC در کشور است.

 

کارخانۀ فولاد کاویان اهواز

این کارخانه اولین تولیدکنندۀ ورق‌های ضخیم فولادی در کشور است. فولاد کاویان اهواز در سال ۱۳۵۱ تاسیس گشت اما به دلیل بمباران های شیمیایی و جنگ درگیر مسائل مختلفی شده و فعالیتش نسبتاً متوقف گردید؛ اما پس از یک وقفه چند ساله، مجدداً در سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را از سر گرفت. این کارخانه در زمینه تولید ورق سیاه در ضخامت‌های ۸ تا ۷۰ میلی‌متر فعالیت می‌کند.

 

کارخانۀ صنایع هفت الماس قزوین

این کارخانه با هدف تولید انواع ورق گالوانیزۀ سرد، استیل ضدزنگ و سایر مقاطع فولادی در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد و در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت هم‌اکنون تولیدکنندۀ ورق‌های گالوانیزه، ورق نورد سرد، ورق رنگی و ورق اسیدشویی است که در ضخامت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

 

مجتمع فولاد غرب آسیا

این واحد تولیدی در سال ۱۳۸۳ در شهر قم تاسیس گردید. هدف از تاسیس این کارخانه ساخت محصولات نورد سرد بود که توسط مجموعه فولاد مبارکه راه اندازی شد. تولیدات این کارخانه شامل ورق روغنی و ورق اسیدشویی است که در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، مصارف ساختمانی، قوطی‌سازی و مصارف مهم دیگر به‌کارگیری می‌شود.

 

راهنمای خرید ورق آهن

برای خرید انواع ورق آهن در مشهد، بهترین راه، مراجعه به سایت توزیع‌کنندگان و مجموعه‌های بازرگانی آهن آلات است. از این طریق هم می‌توانید از اطلاعات ارائه شده استفاده نموده و هم قیمت‌های به‌روز را مشاهده کنید. بازرگانی فرداد فولاد خراسان از بهترین مجموعه‌های فروش آهن آلات در مشهد بوده که فعالیت خود را در سال 1364 آغاز نموده است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.