کاربردهای میلگرد در ساختمان

کاربردهای میلگرد در ساختمان

می‌دانید که از میلگرد در اجرای سازه‌های مختلف با اسکلت بتنی و فلزی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های به‌کارگیری میلگرد، استفاده از سازه‌هایی است که در مراحل میانی اجرای سازه ساخته شده و سپس در درون سازه کارگذاری می‌شوند.

دربارۀ میلگرد

میلگرد (Reinforcing Bar)، یکی از انواع آهن آلات و نوعی میله عمدتاً فولادی، دوار و توپر است که بر اساس استاندارد، دارای طول 12متر است. میلگردها باعث افزایش مقاومت کششی سازه شده و برای افزایش میزان تماس با بتن و کاهش امکان لغزش، دارای یک سری برجستگی‌هایی هستند که به آنها آج گفته می‌شود. میلگرد در کارگاه به شکل‌های مختلف در آمده که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارد. در ادامه به بررسی انواع کاربردهای میلگرد می‌پردازیم.

 

میلگرد انتظار

میلگرد انتظار یا میلگرد ریشه از پرکاربردترین میلگردهای مورد استفاده در صنعت فونداسیون است که برای اتصال دال‌های بتنی به یکدیگر و ستون به فونداسیون استفاده می‌شوند. دال‌های بتنی صفحات بتنی و یک‌پارچه‌ای هستند که دارای طول زیاد و عمق کم بوده و توسط میلگردها، ستون‌ها و دیواره‌ها تقویت می‌شوند. اکثر این میلگردها دارای روکش اپوکسی یا فولاد زنگ نزن هستند. در هنگام بتن‌ریزی قسمتی از این نوع میلگرد بیرون می‌ماند تا برای دفعات بعدی مورد استفاده قرار گرفته و زیربستری برای ادامه بتن‌ریزی باشد.

 

میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی نوعی میلگرد است که خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالایی دارد. این نوع میلگرد دارای طول و قطر بیشتر نسبت به میلگرد معمولی بوده و توانایی خمش تا °180 را دارد. از این نوع میلگرد برای تقویت قسمت‌هایی از سازه‌ها از جمله تیرچه بلوک‌ها، فونداسیون و دیوارهای‌برشی -که نیاز به استحکام بالاتر داشته و تحت تنش‌های فشاری، کششی و برشی بیشتری هستند- استفاده می‌شود. این نوع میلگرد برای تقویت بتن در راه‌س سازی، ساختمان‌ها و پل‌ها، به جهت کاهش خطر ویرانی و کاهش احتمال حوادث، سختی بالا و کاهش ترک‌خوردگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

میلگرد بستر

این نوع میلگرد شامل سه مفتول، دو مفتول طولی، کنگره‌ای و آجدار و یک مفتول میانی، ساده و با سطحی صاف است که با استفاده از جوش مقاومتی، به یک‌دیگر متصل می‌شوند. این نوع میلگرد از جنس فولاد زنگ نزن، فولاد کربنی گالوانیزه یا روکش اپوکسی بوده که دارای مقاومت به خوردگی بالایی است. از میلگرد بستر جهت افزایش طول دیوارها، اتصال دیوارهای دولایه به یکدیگر، جداسازی دیوارها و ستون‌ها، افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله، بهبود شکل‌پذیری و انسجام دیوار، عدم نیاز به تزریق دوغاب، افزایش تحمل بارهای کششی و برشی، ایجاد اتصال مکانیکی و کنترل ترک‌ها استفاده می‌شود.

 

میلگرد زیگزاگ

میلگرد زیگزاگ که با عنوان میلگرد خرپا نیز شناخته می‌شود، از دو میلگرد زیرین و یک میلگرد بالایی آجدار و یک میلگرد عرضی یا زیگزاگ ساده، که به وسیله جوش یا قالب به‌ یک‌دیگر متصل شده‌اند، تشکیل شده است. این نوع میلگرد پیش‌ساخته، به دو صورت دستی یا مکانیزه تولید می‌شود. از میلگرد زیگزاگ در صنایع ساختمان‌سازی، پل‌سازی، سازه‌های فلزی و بتنی به دلیل ایجاد اتصال مناسب بین میلگرد و ملات، جلوگیری از شکسته شدن خرپا و افزایش قابلیت تحمل نیروهای کششی در سقف، استفاده می‌شود.

 

میلگرد رکابی

میلگرد رکابی نوعی میلگرد با وزن و حجم کم و از جنس فولاد آلیاژی است که روی دو سر آن خم‌کاری °180 انجام شده است و شکلی شبیه U دارد. از این میلگرد در نگهداری پایه‌های بالابر، افزایش مقاومت خمشی سازه، مهار میلگردهای طولی و عمودی و ایجاد فاصله معین بین دو دسته میلگرد استفاده می‌شود. از انواع میلگرد رکابی می‌توان به ممان منفی، سنجاقی، ادکا، خاموت، خرک و راستا اشاره کرد، که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

 

میلگرد ممان منفی

میلگرد ممان منفی، میلگردی عصایی است که از نظر جنس، میلگردی معمولی بوده و از طریق برش‌کاری و خم‌کاری °90 درجه‌ای سر آن بوجود می‌آید. از میلگرد ممان منفی در ساخت سقف‌های تیرچه بلوکی و اسکلت‌های فلزی استفاده می‌شود. این نوع میلگرد باعث افزایش استحکام و مقاوم‌سازی سقف تیرچه بلوک، کاهش ارتعاشات سقف، جلوگیری از سقوط سقف در هنگام گسست آن، برطرف کردن لنگر منفی سقف، کاهش نیروهای وارد به میلگرد خمشی و افزایش مقاومت نسبت به فشارهای ناگهانی ناشی از بلاهای طبیعی مانند زلزله می‌شود.

 

میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی نسبت به میلگرد معمولی نازک‌تر و کوچک‌تر است و دو سر آن خم‌کاری °90 یا °135 انجام شده است. از این نوع میلگرد در پی‌ریزی ستون بتنی و دیوار برشی، صنعت کشاورزی، پل‌سازی، سدسازی و ساختمان‌سازی به دلیل ایجاد حداکثر استحکام، تحمل بارهای اضافی و تحمل وزن بیشتر ستون استفاده می‌شود.

 

میلگرد ادکا

این نوع میلگرد که به نام‌های دیگری همچون اودکا، اتکا و اوتکا نیز شناخته می‌شود، در محل اتصال تیر به تیرچه سقف به کار برده می‌شود. حداقل درجه خم‌کاری این نوع میلگرد °180 است. از این میلگرد در سازه‌های بتنی و فلزی و انواع سقف‌های ساختمانی جهت افزایش استحکام سقف، جلوگیری از سهولت ترک خوردن سقف، کاهش بار وارده بر میلگردهای کششی اصلی، کاهش لغزش سقف و کاهش ارتعاشات سقف، استفاده می‌شود.

 

میلگرد خاموت

میلگرد خاموت نوعی میلگرد عرضی است که دارای خم‌کاری °90 یا °45 است. این میلگرد به دو صورت عمودی و مورب مورد استفاده قرار گرفته و به دو نوع تنگ باز و تنگ بسته تولید می‌شود. از خاموت در ستون‌ها، سازه‌های طولی و به عنوان تکیه‌گاه جانبی به دلیل افزایش استحکام پیچشی و برشی سازه‌های طولی، افزایش مقاومت در برابر ضربه‌های شدید، نظم‌دهی به اجزا، جلوگیری از ایجاد ترک‌های ناگهانی، بهبود کارکرد لنگر خمشی و جلوگیری از حرکت میلگرد در زمان بتن‌ریزی، استفاده می‌شود.

 

میلگرد راستا

میلگرد راستا یا سیتکا یک نوع میلگرد آجدار است که دو انتهای آن، نسبت به طول میلگرد، خمش °90 درجه‌ای دارد. از این میلگرد در سقف‌ها، تیرچه‌ها و اتصال بین سازه‌های بتنی و فلزی جهت افزایش استحکام و پشتیبانی از سازه‌، جلوگیری از تغییر شکل و شکست سازه، توزیع بارهای سازه و کاهش خیز در سازه‌های بلند، استفاده می‌شود.

 

میلگرد خرک

خرک یک نوع سازه میلگرد آجدار است که دارای دو خمش هم‌جهت در بالا و دو خمش در خلاف جهت در قسمت پایین است. این میلگرد در ساخت فونداسیون، به صورت عمودی بر روی مش زیرین قرار می‌گیرد و به دلیل حساسیت زیاد به زنگ‌زدگی، نباید بر روی بتن قرار بگیرد. این میلگرد باعث افزایش استحکام و پایداری سازه و ایجاد فاصله بین میلگردهای تقویتی و مش‌های بالا و پایین می‌شود.

 

سازه‌های میلگردی: سرمایه‌گذاری یا هزینه؟

در نهایت می‌توان اشاره کرد که استفاده از انواع سازه‌های میلگردی در نگاه اول باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، اما در یک نگاه بلندمدت، می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های تمام‌شده سازه، افزایش عمر مفید و مقاوم‌سازی آن‌ها ‌شود. برای خرید میلگرد آجدار در مشهد ‌می‌توانید روی خدمات بی‌نظیر فرداد فولاد خراسان حساب کنید!

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.