تفاوتهای ناودانی فابریک و پرسی

تفاوتهای ناودانی فابریک و پرسی

ناودانی یا Channel یکی از انواع محصولات فلزی است که به‌صورت عمده در حوزه عمران، معماری و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناودانی‌ها به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. روش تولید ناودانی بر ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی، کاربرد و قیمت آن تاثیر می‌گذارد. در این مقاله درباره ناودانی و تفاوت ناودانی پرسی و فابریک از جنس فولاد توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

ناودانی چیست؟

ناودانی یک محصول فلزی است که از نظر شکل ظاهری می‌توان آن را به یک تیر فلزی به اشکال C یا U تشبیه کرد. هر ناودانی از یک جان و دو بال تشکیل شده است. جان مقطع اصلی را تشکیل می‌دهد و بال‌ها به‌صورت عمود در دو انتهای آن قرار گرفته‌اند. ناودانی‌ها به تناسب کاربرد و شرایط می‌توانند از جنس فولاد، آلومینیم و یا غیره باشند. در صنعت ساختمان‌سازی، فضای خالی داخل ناودانی فولادی با مصالح ساختمانی مانند گچ و بتن پر می‌شود.

 

ناودانی پرسی

ناودانی پرسی یا Cold pressed channel به روش پرس سرد و با شکل‌دهی در دمای محیط تولید می‌شود. در این روش پس از تعیین خواص، طول، عرض و قطر موردنظر کارفرما، ورق فلزی مناسب انتخاب شده، در دستگاه پرس به شکل ناودانی درآمده و سپس برش می‌خورد. ضخامت محل اتصال بال‌ها به جان به دلیل فشار بالای پرس، در این مقاطع کمتر بوده، بنابراین لبه‌های آن گرد و سطح آن صاف است. سرعت بالای تولید و ابعاد دقیق، باعث شده است که این نوع ناودانی بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد داشته باشد.

 

ناودانی فابریک

این نوع ناودانی به‌وسیله نورد گرم تولید می‌شود. در این فرایند، ابتدا شمش‌های فلزی متناسب با ناودانی موردنظر تهیه شده و در دمای تبلور مجدد حرارت داده می‌شوند. سپس به‌وسیله دستگاه نورد (تحت دما و فشار) شمش به‌صورت یک رول فلزی درآمده و با حرکت تحت فشار غلتک‌های نورد، به شکل ناودانی به‌صورت U یا C خارج می‌شوند. ابعاد محصول خروجی به دلیل انقباض و پس از سردشدن، دقیق نیست و لبه‌های تیزی دارد. همچنین سطح آن نسبت به ناودانی پرسی خشن‌تر بوده و کیفیت کمتری دارد.

 

تفاوت‌های ناودانی فابریک و پرسی

از مزیت‌های ناودانی پرسی می‌توان به وزن سبک آن اشاره کرد که باعث استفاده راحت‌تر از آن می‌شود. ناودانی پرسی جوشکاری راحت‌تری دارد و سطوح منظم و صاف آن تلرانس کمتری ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ناودانی پرسی از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. از معایب ناودانی پرسی نیز می‌توان به طول عمر پایین، استقامت کم نسبت به بار و محدودیت در ابعاد تولیدی آن اشاره کرد.

نقاط قوت ناودانی فابریک شامل عمر بالا، مقاومت عالی نسبت به تنش‌های فشاری و کششی، تحمل بارهای سنگین‌تر، گستردگی بالای ابعاد تولیدی و سفارشی بودن ویژگی‌های کیفی محصول می‌باشد. از جمله معایب ناودانی فابریک نیز می‌توان به کیفیت و دقت پایین تولید، زمان تولید به‌مراتب بالاتر و ضخامت بالای سطح مقطع آن اشاره کرد.

 

کاربرد ناودانی‌ها

با توجه به ویژگی‌های هریک از ناودانی‌ها و به تناسب نوع نیاز، می‌توان‌‌ از یک یا هر دو نوع ناودانی استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از کاربردهای ناودانی پرسی می‌‌پردازیم:

  • بناها و ساختمان‌ها مانند اجرای وال پست
  • نمای بیرونی و داخلی ساختمان‌ها
  • فریم خودروها
  • نازک‌کاری‌های ساختمانی از قبیل در و پنجره

از میان کاربردهای ناودانی فابریک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • فریم ماشین‌آلات سنگین
  • ستون‌ها
  • ساخت خرپا
  • ساخت تیرهای فلزی

 

از کجا ناودانی بخریم؟

ناودانی‌ها یکی از محصولات پرکاربرد در بسیاری از صنایع بوده و از جنس‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. برای اطلاع از میزان حجم موردنیاز، کیفیت‌ موردنیاز، هزینه‌های مرتبط به تولید و حمل‌ونقل و قیمت ناودانی می توانید از کارشناسان ما مشاوره بگیرید. ناودانی فابریک شکفته مشهد، ناودانی پرسی مناسب اجرای وال پست و ناودانی منقطع برای کاربردهای خاص، در انبار فرداد فولاد خراسان موجود است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.