انواع میلگرد رکابی (3) میلگرد خرک

انواع میلگرد رکابی (3) میلگرد خرک

میلگرد خرک (Chair-bars) یک نوع میلگرد رکابی است که به صورت عمودی داخل بتن قرار می‌گیرد. این نوع میلگرد برای آرماتوربندی استفاده می‌شود و کاربرد سازه‌ای ندارد. از این نوع میلگرد برای حفظ یکپارچگی آرماتور، ایجاد پایداری و استحکام قبل از بتن‌ریزی و افزایش کیفیت کلی سازه استفاده می‌شود. برای تولید خرک از میلگردهای آجدار با سایزهای مختلف 14، 16، 18، 20 و 22 استفاده می‌شود.

خرک شامل چه اجزایی است؟

در مقالات دیگر سایت، به انواع میلگردهای رکابی از جمله میلگرد خاموت، میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی اشاره شد. میلگردهای خرک یکی دیگر از انواع رکابی بوده که معمولا شامل سه قسمت عرض، ارتفاع و پایه هستند.

  • عرض یا سر خرک به قسمت افقی بالای خرک اشاره دارد که مش‌ها و میلگردهای بالایی بر روی آن قرار می‌گیرند.
  • ارتفاع خرک، قسمت عمودی زیر سر خرک است که عاملی مهم برای تعیین محل قرارگیری سایر آرماتورها است.
  • پایه خرک، بخش افقی که پایین بخش ارتفاع قرار دارد و دارای دو پاشنه در خلاف جهت هم است. این بخش به عنوان پشتیبانی برای چیدمان آرماتورهای اصلی و قرارگیری مش پایینی است.

 

کاربردهای میلگرد خرک

از میلگرد خرک برای یکپارچه‌سازی فاصله بین میلگردهای اصلی و تقویتی، نگه‌داری محکم میلگردها در جای خود، جلوگیری از هرگونه جابه‌جایی ناخواسته میلگردها در طول فرآیند بتن‌ریزی، حفظ فاصلۀ بهینه بین میلگردهای بالایی و پایینی، افزایش نظم و دقت در فرآیند بتن‌ریزی، توزیع یکنواخت بار، حفاظت در مقابل خوردگی احتمالی و عناصر خارجی از میلگردهای پایینی و بالایی در اثر حفظ پوشش بتنی روی آن‌ها، پشتیبانی عمودی بتن، جلوگیری از افتادگی و نشست سازه، کمک به پایداری کلی سازه، افزایش ظرفیت تحمل کشش بتن و افزایش پایداری در ارتعاشات استفاده می‌شود. شایان ذکر است از میلگرد مشهد جهت ساخت خرک نیز استفاده می‌شود.

 

اندازه میلگرد خرک

از بین انواع فونداسیون‌ها، دو نوع نواری و رادیه بیشترین کاربرد را دارند. فونداسیون نواری نوعی پی کم عمق است که نسبت طول به عرض آن برابر 5 و در برخی منابع 10 است و برای محاسبه عرض خرک‌ در آن، ابتدا باید عرض فونداسیون نواری مشخص شود. سپس با جایگذاری مقادیر در فرمول، می‌توان عرض خرک‌ها را مشخص کرد.

دو برابر ضخامت کاور بتن – عرض پی نواری = عرض خرک

جهت بدست آوردن ارتفاع خرک برای فونداسیون نواری می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

ضخامت فونداسیون – (ضخامت کاور بتن بالایی و پایینی + قطر آرماتورهای طولی و عرضی مش بالایی + قطر آرماتور عرضی مش پایینی) = ارتفاع خرک

فونداسیون رادیه نوعی پی گسترده است که در سرتاسر زیر ساختمان ساخته شده و تمامی ستون‌ها و دیوارها بر روی آن قرار می‌گیرند. عرض خرک در آن از فرمول خاصی پیروی نمی‌کند، بلکه این عرض بین 1 تا 1.5 متر در نظر گرفته می‌شود. جهت بدست آوردن ارتفاع خرک در فونداسیون‌های رادیه که دو لایه مش دارند، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

ضخامت پی – (ضخامت کاور بتن بالایی و پایینی + قطر آرماتورهای طولی و عرضی مش بالایی و پایینی) = ارتفاع خرک

 

استفاده از میلگرد خرک در اجرای فوندانسیون

برای استفاده از میلگرد خرک ابتدا باید یک‌سری مراحل مانند اجرای بتن مگر (یک نوع بتن با عیار پایین سیمان است که برای آماده‌سازی بستر، برای آرماتوربندی‌ استفاده می‌شود)، آرماتوربندی و میلگردگذاری فونداسیون، قالب‌بندی فونداسیون، بتن‌ریزی پی و باز کردن قالب‌ها اجرا شود.

نکات مهم در استفاده از میلگرد خرک در فونداسیون

  • خرک همواره باید در داخل بتن قرار بگیرد، در غیر این صورت باعث می‌شود که دچار خوردگی میلگرد شده و رطوبت به میلگردهای اصلی نفوذ کند که باعث بزرگ شدن قطر آنها و ایجاد ترک در بتن می‌شود.
  • استفاده از خرک می‌تواند باعث افزایش دقت و نظم در فرآیند بتن‌ریزی شود، در این حالت باعث افزایش سرعت فرآیند و کاهش مدت زمان مورد نیاز می‌شود.
  • هر چه تعداد میلگردهای مورد استفاده بیشتر باشد، مقدار خرک بیشتری نیز لازم است.
  • برای جلوگیری از حرکت خرک‌ها، از سیم‌های آرماتوربندی استفاده می‌شود.
  • برای اینکه خرک بتواند تمام مش‌ها و میلگردهای فوقانی را بر روی خود نگه‌ دارد، باید عرض مناسبی داشته باشد.
  • با افزایش عمق پی، قطر میلگرد خرک مورد نیاز نیز افزایش می‌یابد.
  • قطر میلگرد خرک مورد استفاده باید با میلگرد فوقانی هم‌سایز و یا اینکه یک یا دو سایز کوچک‌تر باشد.
  • بیشترین فاصله بین میلگردهای خرک 1.5 متر است.
  • حداقل قطر میلگرد خرک با 14 میلی‌متر باشد.

 

قیمت میلگرد خرک

قیمت میلگرد خرک بستگی به قیمت میلگرد آجدار دارد. جهت اطلاع از قیمت‌ها، می‌توانید به سایت یا کانال تلگرامی قیمت آهن مشهد مراجعه نمایید یا با کارشناسان فروش بازرگانی فرداد فولاد تماس حاصل نمایید. قیمت میلگرد آجدار به طور مداوم در حال نوسان بوده و تابعی از عوامل جهانی و منطقه‌ای است. تورم، نرخ ارز و دلار، حجم تولیدات کارخانجات داخلی و فاصله از تولیدکننده، از جمله عوامل موثر بر قیمت میلگرد هستند.

 

خرید میلگرد خرک در مشهد

همان‌طور که بیان شد، از خرک برای افزایش استحکام و دوام سازه و بهینه‌سازی توزیع بار استفاده می‌شود. در ساخت خرک از میلگرد آجدار استفاده می‌شود که می‌توان آن را از فروشندگان معتبر در اندازه‌های 14 تا 22 خریداری کرد. در منطقه خین عرب مشهد، بازرگانی فرداد فولاد خراسان از قدیمی‌ترین مجموعه‌های ارائه‌دهندۀ آهن آلات است. جهت خرید یا کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت میلگرد انبار مشهد می‌توانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.