تفاوتهای سپری فابریک و پرسی

تفاوتهای سپری فابریک و پرسی

سپری یا T-section beam یکی از فرآورده‌های مهم فلزی است که کاربردهای وسیعی در حوزه ساختمان و تأسیسات دارد. این محصول از مواد فلزی آهن، فولاد نرم، فولاد ضدزنگ و آلومینیوم ساخته می‌شود. چندین روش برای تولید سپری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به نورد گرم، پرس و جوشکاری اشاره کرد. در این مقاله ابتدا با مفهوم سپری آشنا شده، سپس به توضیحاتی درباره فرایند تولید فابریک و پرسی می‌پردازیم و در پایان به خواص، ویژگی‌ها و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

سپری یا T-section beam چیست؟

سپری از نظر ظاهری یک تیر با مقطعی شبیه به شکل T انگلیسی است. شکل شبیه به T به مهندسان کمک می‌کند که در مقاطعی از سازه، به‌جای تیرآهن مرسوم (که با شکل H آن‌ها را می‌شناسیم) استفاده شود، برای مثال در تیرچه کف، دال سقف، یا در کف پل‌ها. در واقع در طول تاریخ، سپری در سازه‌های عمرانی استفاده شده‌اند و امروزه به کمک علم و فناوری‌های مدرن، به شکل کنونی‌اش تکامل‌یافته است.

قسمت افقی یا پایه سپری، "جان" نام دارد و بخشی که بر جان به‌صورت عمود وصل شده، "بال" نامیده می‌شود. نسبت اندازه و قطر جان به بال در سپری‌های آهنی - فولادی به سه دسته زیر تقسیم می‌شود. هریک از این دسته‌ها کاربرد خاصی داشته و از حیث شکل ظاهری به دودسته لبه‌تیز و لبه‌گرد تقسیم می‌شوند.

  • اندازه یکسان جان و بال
  • جان بزرگ‌تر از بال
  • بال بزرگ‌تر از جان

 

سپری فابریک و سپری پرسی

از روش‌های مرسوم در تولید سپری‌های فولادی می‌توان به نورد گرم و روش نورد سرد اشاره کرد. در ادامه به معرفی این دو روش و نیز سایر روش‌های مورد استفاده تولید سپری می‌پردازیم.

 

 سپری فابریک

 درتولید سپری فابریک، ابتدا شمش‌های آلیاژی یا بلوم‌ها تا حد موردنیاز گرم شده، به‌طوری‌که بتوان به‌وسیله فشار در آن‌ها تغییر شکل دائم به وجود آورد. سپس این شمش‌های داغ تحت فشار غلتک‌های نورد مورد شکل‌دهی قرار گرفته، به‌طوری‌که در پایان فرایند، شمش‌ها به شکل سپری با ابعاد موردنظر درمی‌آیند. از استانداردهای موردنظر در تولید این نوع سپری می‌توان به DIN1022، DIN EN 10055 و DIN59051 اشاره کرد.

 

سپری پرسی

سپری پرسی با دستگاه پرس سرد و جوشکاری تولید می‌شود. در این روش از ورق آهن سیاه با گرید St37 استفاده می‌شود و کیفیت محصول به‌دست‌آمده از آن، کیفیت پایین‌تری دارد.

 

روش‌های دیگر ساخت سپری

روش دیگر ساخت از برش یک تیرآهن از مقطع بال به‌وسیله دستگاه برش هوا، استیلن یا پلاسما ساخته می‌شود. این روش مرسوم نیست؛ اما برای تولید سپری‌ها با ضخامت بالا به کار گرفته می‌شود و اندازه‌ها به سفارش‌های شخصی‌سازی‌شده کارفرما بستگی دارد.

 

ویژگی‌های سپری

برخلاف تیرآهن، در سپری فقط یک جان به بال متصل است. در تیرآهن، جان برای مقابله با تنش‌ها و نیروهای فشاری استفاده می شود و بال‌ها برای مقابله با تنش‌های برشی به کار می‌آیند. در سپری نیز جان و بال چنین کارکردی دارند.

 

کاربردهای سپری

سپری‌های فولادی در انواع سازه‌ها و صنایع از جمله فونداسیون‌ها، آسمان‌خراش‌ها، صنعت سدسازی، کشتی‌سازی، ساخت وسایل حمل‌ونقل و غیره به کار می‌آیند. به طور خاص در عمران و ساختمان‌سازی در ستون‌ها و خرپاها، سقف‌های شیشه‌ای و کاذب، نماکاری خشک و برپایی زیرسازی‌های فلزی از دیگر کاربردهای رایج این محصول است.

اغلب سپری‌های غیرآهنی از جنس آلومینیوم است. سپری‌های ساخته شده از آلومینیوم در صنایع هوافضا، مبلمان سبک و دفتری، ساخت فریم پنجره و درب‌ها کاربرد دارند.

 

خرید سپری

سپری‌ها در بسیاری از صنایع به کار گرفته می‌شوند. با درنظرگرفتن نیازهای مصرف‌کننده در پروژه موردنظر، می‌توان آنها را از انواع آلیاژ و اندازه‌های مختلف تولید کرد. برای کسب اطلاع از قیمت آهن آلات و شرایط فروش محصولات، با مشاوران ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.
کلیه حقوق سایت متعلق به فرداد فولاد خراسان می‌باشد.